
METODA KRAKOWSKA
Metoda Krakowska prof. Jagody Cieszyńskiej to oparta na wiedzy neurobiologicznej systemowa terapia funkcji poznawczych dzieci z różnymi zaburzeniami rozwojowymi i genetycznymi. Skierowana jest przede wszystkim do dzieci :
- z zaburzeniami rozwojowymi takimi jak: autyzm, zespół Aspergera, afazja, alalia, zagrożenie dysleksją, niedosłuch, opóźniony rozwój mowy
- z zaburzeniami genetycznymi takimi jak: zespół Downa
- zdrowych, celem zwiększenia potencjału intelektualnego i poznawczego.
Metoda Krakowska jest zbiorem technik, w której pracuje się z dzieckiem tak, by osiągnąć kolejne etapy wszystkich funkcji poznawczych, w tej samej kolejności jak przy rozwoju zdrowego dziecka. W głównej mierze terapia skupia się na budowaniu języka w umyśle dziecka oraz na nauce komunikacji.
Elementy MK:
- Terapia słuchowa
- Komunikacja ułatwiona - Stymulacja naśladowania mowy ze wsparciem Gestów wizualizacyjnych i interakcyjnych
- Terapia funkcji wzrokowych (między innymi: koncentrowanie wzroku na twarzach, obrazkach, identyfikowanie obrazków, analiza synteza wzrokowa na materiale tematycznym-konkretnym i atematycznym-symbolicznym)
- Symultaniczno-Sekwencyjna Nauka Czytania® i kształtowanie systemu językowego poprzez programowani
- Budowanie kompetencji komunikacyjnej i językowej poprzez prowadzenie Dziennika wydarzeń.
- Programowanie języka
- Diagnoza dominacji stronnej umożliwiająca wybór dominującej ręki
- Stymulacja zabawy (od naśladowania elementów zabawy tematycznej do rozbudowanych sekwencji z użyciem języka w dialogach)
- Stymulacja lewej półkuli mózgu (naśladowanie, kontynuowanie, uzupełnianie sekwencji i szeregów, wskazywanie relacji, naśladowanie symbolicznych, linearnych, sekwencyjnych wzorów z klocków)
- Terapia zachowań społecznych (stosowanie się do reguł, nawiązywanie kontaktu z dorosłymi, starszymi dziećmi i rówieśnikami
- Stymulacja funkcji motorycznych (manualnych, planowania ruchu i motoryki dużej).
- Stymulacja poznania wielozmysłowego (bodźce smakowe, zapachowe i dotykowe)
- Stymulacja pamięci (ćwiczenia pamięci symultanicznej i sekwencyjnej na materiale konkretnym i symbolicznym)
- Ćwiczenia kategoryzacji
- Ćwiczenia myślenia sytuacyjnego i przyczynowo-skutkowego.
- Ćwiczenia myślenia przez analogię.
Więcej szczegółowych infromacji: www.czasdzieci.pl/ www.centrummetodykrakowskiej.pl